Nyhetssak

FJELLSPORTFESTIVAL + FJELLPITCH = SANT

fredag, 27. mars 2020
newsimage-3e604a78-71f0-57d3-aaea-1b37d73a353a
Fjellsportfestivalen + Fjellpitch = sant
Introduksjon
For andre året på rad ble Fjellpitch arrangert i Sogndal, av Kunnskapsparken Sogn og Fjordane og Sogn Næring. For deg som ikke har hørt om pitchekonkurransene til Kunnskapsparken Sogn og Fjordane, så er det rett og slett snakk om lavterskel idékonkurranser der gründere og driftige folk kan melde seg på. Lærerikt og sosialt, og for noen også en god måte å vinne litt penger og oppfølging til sin idé.
Påmelding og forberedelse
Folk med gode forretningsideer ble invitert til å melde seg på Fjellpitch som i år ble avholdt 21. februar. Hver deltaker fikk fem minutter til å presentere sin idé, og som hjelp til forberedelsene fikk alle påmeldte deltakere tilbud om kyndig veiledning fra forretningsutviklere i Kunnskapsparken Sogn og Fjordane. Presentasjonene skulle være kortfattet og overbevisende, og skulle formidle forretningsideen, markedsmulighetene, samt hvordan en skulle tjene penger på ideen.
Selve konkurransen
Dagen startet med felles frokost og mingling. Deretter hadde Rolf Risnes, gründer av blant annet Skifjorden Bryggeri og Motimate AS innlegg om sin reise som seriegründer. Hovedbudskapet hans var at man må jobbe hardt, og aldri gi opp. Etter at juryen, som bestod av representanter fra Innovasjon Norge, Sognenett og Sogndal kommune, hadde presentert seg, var det på tide å sette i gang konkurransen! De 6 påmeldte teamene presenterte forretningsideer som var både kreative og interessante. Med bare fem minutter tilgjengelig, så er det en utfordring å formidle alt av relevans på en så overbevisende og konsis måte som mulig. Juryen ga konstruktive tilbakemeldinger til deltakerne etter hver presentasjon.
Kåring og oppfølging
Etter alle presentasjonene trakk juryen seg tilbake for å bedømme leveransen. Nettverksbygging og hyggelige samtaler stod for tur, og mange av deltakerne fikk anledning til å bli bedre kjent med Kunnskapsparken, Sogn Næring og Innovasjon Norge.
Juryen kåret Sognagrepet SB som vinnere. Sognagrepet lager kalkposer for klatrere laget av utslitte bukser og gardiner. Dette er et bærekraftig og morsomt alternativ til masseproduserte tradisjonelle kalkposer i plastmateriale.
I sin bedømmelse la juryen vekt på at produktet ser ut til å treffe Sognagrepet sine miljøbevisste kunder godt. Samtidig trakk de fram at gründerne har sjekket behovet i markedet grundig, og at merkevaren de utvikler har et tydelig budskap. Juryen poengterte også at teamet er godt satt sammen, og at de viste ekte engasjement i sin presentasjon av ideen. Studentbedriften Sognagrepet vant 10 timer rådgivning med forretningsutviklere, 3 måneders kontorplass, samt 5000 kroner cash til bedriften sin. Denne premien blir verdifull for videreutvikling og skalering av bedriften. Senere på kvelden fikk Sognagrepet SB komme opp på scenen på hotellet, under Fjellsportkveld på Fjellsportfestivalen, hvor de sanket både heder og ære.
Avslutning
Har du en god idé som du vurderer å gå videre med, så meld deg på Fjellpitch eller andre idékonkurranser som Kunnskapsparken eller andre arrangerer. Slike lavterskel-arenaer er gull verdt for deg som ønsker å lære mer om innovasjonsarbeid.

Forfatter: Tuva Eide | dato: fredag, 27. mars 2020

#hvlskape